EKSPLORASI ETNOMATEMATIKA PADA JEMBATAN LAMA KEDIRI SEBAGAI SARANA BELAJAR MATEMATIKA SISWA
DOI:
https://doi.org/10.69866/dp.v20i1.555Abstract
This study examines the application of ethnomathematics on the old Kediri bridge as a historical
building that contains mathematical values. This study uses a qualitative descriptive method with an
ethnographic approach to identify and describe mathematical concepts embedded in the form of the bridge
building. The results of the study indicate that the old Kediri bridge contains geometric concepts that can be
implemented in mathematics learning. Some geometric shapes found include triangles, rectangles, trapezoids.
These geometric shapes can be used to teach the concept of area, circumference, angles and similarity. The
conclusion is that the old Kediri bridge can be an interesting source of learning mathematics because it has
historical elements, especially for geometry learning. By utilizing historical buildings as learning media, it is
expected to improve students' understanding of mathematical concepts and enrich their learning experiences
Downloads
References
Amran, A., Suhendra, S., Wulandari, R., & Farrahatni, F. (2021). Hambatan Siswa dalam Pembelajaran Daring pada Mata Pelajaran Matematika pada Masa Pandemik Covid-19 di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5179–5187. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1538
Andari, R. D., Wahyuni, S., Arohman, R. K., & Zayyadi, M. (2022). Eksplorasi Eduwisata Garam Sebagai Metode Pembelajaran Matematika Era New Normal. Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied, 2(1), 40. https://doi.org/10.30983/lattice.v2i1.5275
Andriono, R. (2021). Analisis Peran Etnomatematika dalam Pembelajaran Matematika. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(2). https://doi.org/10.24176/anargya.v4i2.6370
Dhofir, D., Halim, D., Nisa, S., & Zayyadi, Moh. (2019). Loteng (Selodor Bhanteng): Media Nostalgia dalam Menanamkan Konsep Matematika pada Anak Madura. Jurnal Elemen, 5(2), 220–230. https://doi.org/10.29408/jel.v5i2.1344
Dwiranata, D., Pramita, D., & Syaharuddin, S. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Interaktif Berbasis Android Pada Materi Dimensi Tiga Kelas X SMA. Jurnal Varian, 3(1), 1–5. https://doi.org/10.30812/varian.v3i1.487
Hartanti, S., & Ramlah, R. (2021). Etnomatematika: Melestarikan Kesenian dengan Pembelajaraan Matematika. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 7(2), 33. https://doi.org/10.32884/ideas.v7i2.347
Hartoyo, A. (2013). Etnomatematika Pada Budaya Masyarakat Dayak Perbatasan Indonesia-Malaysia. Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 2(1). https://doi.org/10.26418/jpmipa.v2i1.2180
Hiebert, J., & Grouws, D. A. (t.t.). THE EFFECTS OF CLASSROOM MATHEMATICS TEACHING ON STUDENTS’ LEARNING.
Khalimah, N., Farin, K. I., Nikmah, M., Ni’mah, K., & Jatmiko, J. (2017). BUDAYA KEDIRI DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA (PENGEMBANGAN LEMBAR KEGIATAN SISWA (LKS) BERBASIS ETNOMATEMATIKA MELALUI PENDEKATAN SAINTIFIK). JIPMat, 2(1). https://doi.org/10.26877/jipmat.v2i1.1482
Kusumawardani, F. T. (t.t.). EKSPLORASI KONTEKS AKTIVITAS MASYARAKAT PETANI PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA SD MELALUI CERITA DILEMATIS. 9.
Medyasari, L. T., Dewi, N. R., & Adhi, N. (t.t.). Eksplorasi Etnomatematika Bangunan Kota Lama di Kota Semarang.
Rosa, M., D’Ambrosio, U., Orey, D. C., Shirley, L., Alangui, W. V., Palhares, P., & Gavarrete, M. E. (2016). Current and Future Perspectives of Ethnomathematics as a Program. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-30120-4
Rosa, M., & Orey, D. C. (2023). Considerations about Ethnomathematics, the culturally relevant Pedagogy and social justice in Mathematical Education. Educação Matemática Pesquisa Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, 25(2). https://doi.org/10.23925/1983-3156.2023v25i2p145-165
Sari, E. F. P., & Hartono, Y. (t.t.). ETNOMATEMATIKA PADA KEBUDAYAAN RUMAH ADAT OGAN KOMERING ULU SUMATERA SELATAN.
Wahyuni, A., Tias, A. A. W., & Sani, B. (2013). PERAN ETNOMATEMATIKA DALAM MEMBANGUN KARAKTER BANGSA.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rahmatul Risala Octaviandy Gresini, Jatmiko, aris taufik febriansah, Lina Rihatul Hima

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. Hak cipta atas artikel apa pun dipegang oleh penulisnya.
2. Penulis memberikan jurnal, hak publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Atribusi Creative Commons yang memungkinkan orang lain untuk membagikan karya dengan pengakuan atas kepenulisan dan publikasi awal karya tersebut dalam jurnal ini.
3. Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan dari publikasi awalnya di jurnal ini.
4. Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena hal itu dapat mengarah pada pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.
5. Artikel dan materi terkait yang diterbitkan didistribusikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0